מרכז ניטור לאומי לשימוש בקנאביס וסמים יוקם בישראל

הממשלה אישרה הקמת מרכז לאומי לניטור תופעת השימוש בסמים, שיאסוף ויפרסם נתונים רשמיים אודות השימוש בקנאביס, סמים ואלכוהול בישראל. "בשורה חשובה לקראת הליך הסדרת הקנאביס," מסרה השרה לוי אבקסיס.

הממשלה תקים מרכז ניטור לאומי לתופעות השימוש בחומרים שונים, כולל קנאביס, סמים ואלכוהול, אשר יפעל במסגרת הרשות למאבק באלימות בסמים ובאלכוהול (לשעבר ‘הרשות למלחמה בסמים’), כך החליטה היום הממשלה פה אחד.

במקביל תושלם היום גם העברת הסמכות על ניהול הרשות למלחמה בסמים מידי המשרד לבטחון פנים בראשות השר אמיר אוחנה, לידי המשרד לחיזוק וקידום קהילתי בראשות השרה אורלי לוי-אבקסיס.

“הקמת מרכז הניטור זו בשורה חשובה לישראל לקראת הליך הסדרת הקנאביס,” מסרה השרה לוי אבקסיס. “אני מאמינה שמסד נתונים שכזה יהיה כלי משמעותי לעזר בכל נושא הטיפול בהתמכרויות ובאוכלוסיות קצה שחשופות לסכנות הללו יותר. מרכז הניטור יסייע למקבלי ההחלטות לקחת את ההחלטות הנכונות שמחוברות למה שנעשה בשטח”.

אורלי לוי אבקסיס (צילום: מאיה סימון)
“בשורה חשובה לקראת הליך הסדרת הקנאביס” – השרה לקידום וחיזוק קהילתי, אורלי לוי אבקסיס (צילום: מאיה סימון)

ייעודו של מרכז הניטור החדש, כך בהודעה שהפיצה השרה היום, הוא “מתן מידע אובייקטיבי, אמין ובר השוואה הנוגע לסמים ואלכוהול, לשימוש, להתמכרויות ולתוצאותיהן”.

“לנוכח היקפי תופעות השימוש בסמים ובאלכוהול ועל מנת להגביר את אפקטיביות ההתמודדות עם תופעות אלה ובכללן המניעה, הטיפול והשיקום וכדי לטייב את שיתוף הפעולה הבין-משרדי והבינלאומי בנושא יוקם מרכז ניטור לאומי לתופעת השימוש בסמים ואלכוהול שישב תחת המשרד לחיזוק וקידום קהילתי,” נכתב עוד.

עוד נכתב כי “ייעודו יהיה מתן מידע אובייקטיבי, אמין ובר השוואה הנוגע לסמים ובאלכוהול, לשימוש, להתמכרויות ולתוצאותיהן. מטרת המרכז היא לסייע למקבלי החלטות ואנשי מקצוע לפתח מדיניות ואסטרטגיות התמודדות, באמצעות מתן מידע עדכני ואמין, מקצועי מבוסס נתונים, מחקר ומידע המתחדש ומתעדכן לאורך זמן.”

תפקידיו של המרכז החדש יהיו על פי הודעת המשרד:

  • הקמת מסד נתונים לאומי ומעודכן לתחום ההתמכרויות.
  • ביצוע מחקרים, סקרים ופרסומים על ידי המרכז/הרשות. סקרים ופרסומים ייעשו בתיאום עם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כדין.
  • העברת מידע ושתופי פעולה בין לאומיים בכל הקשור לניטור התמכרויות.
  • פיתוח כח אדם בתחומי הבניית מדדים, איסוף מידע וניתוחו.

בראש מרכז הניטור יעמוד נציג הרשות למאבק באלימות, סמים ואלכוהול שתחת המשרד לחיזוק וקידום קהילתי והוא יעבוד בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, המשרד לביטחון הפנים/משטרת ישראל, משרד החינוך, משרד העלייה והקליטה, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

בשיחה עם מגזין קנאביס אומר חגי רזניק, מנכ”ל המשרד, כי מדובר בחלק מהותי גם בתכנית להסדרת שוק קנאביס חוקי בישראל (“לגליזציה”), שאושר בכפוף לכך שלכל אורך שלבי ההטמעה וגם לאחר מכן ייאספו נתונים אודות השימוש, ויבוצע הליך הסקת מסקנות שוטף על בסיסם.

“זה לא רק בתחום של הקנאביס, אבל גם,” מסביר רזניק. “זה עלה כדרישה בדיונים על הלגליזציה (דיוני הצוות הבין-משרדי שהמליצו לבסוף על לגליזציה, מ”ק). זה כמו בקנדה – מרכז מידע לאומי שמספק נתונים אמינים שעל בסיסם ניתן לקבל החלטות”.

אין משהו כזה היום? הרשות למלחמה בסמים נהגה לערוך סקרים תקופתיים.

“אין היום נתונים לאומיים מוסמכים על שימוש. אין מרכז מסודר, עם תקצוב, שניתן להזמין ממנו סקרים מסודרים, לפי גילאים, בנוגע לתופעת ההתמכרות. כאן אנחנו מקימים ועדת היגוי שהיא גוף שיוכל לדרוש נתונים ממשרדי ממשלה, להוציא מכרזים לביצוע מחקרים ועוד”.

איך זה מתבצע בפועל?

“קיבלנו סמכות לכנס את ועדת ההיגוי, שתאגד את כל המידע שכבר ישנו קיים. כל שר בממשלה יבחר את הנציג שלו בועדה הזו. ניקח חברה, ואחרי שנמפה את כל המידע נייצר בסיס נתונים אחד, אחוד, שמציג לממשלה את המידעים הקיימים האמיתיים. אחרי זה נקבע סדרי עבודה, איזה מחקרים רוצים להוציא, איזה נתונים רוצים לבדוק. נעמיד את הנתונים לידי הממשלה, ואולי בהמשך גם לכל מי שירצה. נציג המשרד יהיה יו”ר הועדה, ובנוסף יהיה נציג של הרשות”.

על איזה ‘סמים’ מדובר ב’המרכז לניטור תופעת השימוש בסמים’?

“סמים זה מה שבפקודת הסמים, אבל לא רק. למשל, היום אחד הסמים הנפוצים בקרב בני הנוער זה גז קצפות, וזה לא בפקודת הסמים. אבל אם הממשלה רוצה לבדוק את היקף השימוש, היא תוכל עכשיו להזמין סקר מהמרכז הזה. בעוד 5 עד 10 שנים קדימה נוכל לייצר מאגר מידע היקפי שייתן לנו תובנות על היקף השימוש בסמים בכלל”.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר